شماره تماس آزمایشگاه

031-36259753
دسته بندی: ایمونولوژی
تاریخ انتشار: 1403/4/31

بیماری سلیاک چیست؟

چکیده:

بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی است که در آن بدن به گلوتن واکنش نشان میدهد. گلوتن پروتئین موجود در گندم، چاودار (گندم سیاه) و جو می‌باشد. سیستم ایمنی فرد مبتلا به سلیاک با خوردن مواد غذایی حاوی گلوتن فعال می‌شود و باعث بروز واکنش ایمنی در بدن فرد می‌گردد. پاسخ ایمنی ایجاد شده منجر به ایجاد التهاب، آسیب و تخریب پرزهای دیواره داخلی در روده کوچک می‌شود.

بیماری سلیاک چیست ؟
بیماری سلیاک، بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن پس از مصرف گلوتن به پوشش روده کوچک حمله می‌کند و باعث التهاب در روده کوچک می‌شود. این التهاب مانع از جذب مناسب مواد مغذی موردنیاز بدن می‌شود. گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو، چاودار و سایر غلات یافت می‌شود. از دیگر محصولاتی که ممکن است حاوی گلوتن باشند می‌توان به رنگ و غلیظ کننده‌های مواد غذایی، ویتامین‌ها، خمیردندان‌ها و محصولات پوست و مو اشاره کرد. علت این بیماری به‌طور کامل مشخص نشده است، اما اعتقاد بر این است که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی منجر به بروز بیماری سلیاک در افراد باسابقه خانوادگی یا سایر اختلالات خودایمنی مانند دیابت نوع 1 می شود.
بیماری سلیاک می‌تواند همه افرادی که در معرض گلوتن قرار می‌گیرند را درگیر کند. برآورد می‌شود که از هر ۱۰۰ نفر ۱ نفر در سراسر جهان به بیماری سلیاک مبتلا باشد. علائم این بیماری عبارت‌اند از:
•    درد معده 
•    نفخ شکم
•    اسهال 
•    کم‌خونی 
•    ادم 
•    درد استخوان یا مفاصل
 

 

تشخیص و آزمایش‌های بیماری سلیاک:

معمولاً اولین آزمایش‌هایی که برای تشخیص بیماری سلیاک انجام می‌شود اندازه‌گیری آنتی‌بادی خون است. آزمایش‌های آنتی‌بادی خون شامل آنتی‌بادی‌های ضد ترانسگلوتامیناز بافتی شامل ایمونوگلوبولین A وG ، آنتی‌بادی ضد اندومیزیال ایمونوگلوبولین A وکل آنتی‌بادی IgA می‌شوند. سطح آنتی‌بادی بیماری سلیاک در اکثر مبتلایان افزایش می‌یابد و آزمایش آنتی‌بادی مثبت نشانگر بیماری است. همچنین، آزمایش آندوسکوپی و بیوپسی برای بررسی دقیق روده کوچک انجام می‌شود. وقتی‌که نتایج آزمایش‌ها متناقض باشند یا بیمار قادر به انجام آزمایش‌ها دیگر نباشد آزمایش ژنتیکی نیز می‌تواند در تشخیص بیماری کمک کنند.

علاوه بر آزمایش‌های ذکرشده، آزمایش‌های دیگری نیز ممکن است در تشخیص بیماری سلیاک مورداستفاده قرار گیرند، مانند شمارش کامل خون (CBC) برای تشخیص کم‌خونی، آزمایش کلسترول و تیروئید برای بررسی سطح کلسترول و عملکرد تیروئید و آزمایش سطح مواد مغذی برای بررسی سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن. همچنین، زمان پروترومبین نیز ممکن است اندازه‌گیری شود تا زمان لخته شدن پلاسمای خون بررسی شود.

درمان بیماری سلیاک:

تنها درمان بیماری سلیاک یک رژیم غذایی بدون گلوتن است که می‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی شود. تشخیص و درمان زودهنگام به‌ویژه در موارد اطفال بسیار مهم است، زیرا برخی از عوارض ممکن است برگشت‌ناپذیر باشند.

اگر شما در مورد ابتلا به بیماری سلیاک نگران هستید، ما در آزمایشگاه پیشرو با استفاده از مدرن‌ترین، کارآمدترین تکنولوژی و مجرب‌ترین متخصصان آماده هستیم تا در رفع این نگرانی به شما کمک کنیم.


منبع:https://www.testing.com/celiac-testing/