شماره تماس آزمایشگاه

031-36259753
دسته بندی: ایمونولوژی
تاریخ انتشار: 1403/4/31

سرطان دهانه رحم

چکیده:

سرطان دهانهٔ رحم نوعی سرطان است که در سلول‌های دهانهٔ رحم ایجاد می‌شود. دهانهٔ رحم مجرای بین واژن و رحم است که گاهی گردن رحم نامیده می‌شود. سویه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV، که یک عفونت آمیزشی است، در ایجاد اکثر سرطان‌های دهانهٔ رحم نقش دارند. هنگامی که فرد در معرض HPV قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن معمولاً از آسیب رساندن ویروس به بدن جلوگیری می‌کند. با این حال، در درصد کمی از افراد، ویروس HPV سال‌ها زنده می‌ماند و در فرایندی که باعث تبدیل شدن برخی سلول‌های دهانهٔ رحم به سلول‌های سرطانی می‌شود نقش دارد. علایم آن نیز معمولا به شکل برآمدگی کوچک یا گروهی از برجستگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شود.

سرطان دهانه رحم
عامل پاپیلیوم انسانی (HPV) ویروس بسیار رایج است که از طریق رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این ویروس عامل بیماری زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم در زنان است. زگیل تناسلی معمولا به شکل برآمدگی کوچک یا گروهی از برجستگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. این ضایعات می توانند کوچک یا بزرگ ، برآمده یا مسطح یا به شکل گل کلم باشد.
ویروس HPV علاوه بر ایجاد سرطان دهانه رحم می تواند سبب ابتلا به سایر سرطان ها از جمله سرطان واژن، آلت تناسلی و مقعد شود. ویروس HPV بیش از 200 نوع دارد و فقط بررسی و تشخیص 14 نوع پر خطر آن ها کافی است. اغلب خانم هایی که تماس جنسی داشته اند به عفونت HPV مبتلا می شوند. بیشتر موارد ابتلا به  HPV بدون تغییرات سلولی دهانه رحم خود به خود محدود و کنترل می شود. خطرناک ترین ویروس  HPV ژنوتایپ 16 و 18 هستند که سبب سرطان دهانه رحم می شوند.
از زمانی که این وسروس وارد بدن می شود تا زما نی که تبدیل به سرطان سرویکس شود ممکن است 15 تا 20 سال طول بکشد. در این دوره زمانی می توان سلول های پیش سرطانی را در مراحل مختلف تشخیص داد. عفونت به HPV زمانی اهمیت پیدا میکند که پایدار شود. در دنیا هر سال 528 هزار زن به سرطان دهانه رحم دچار می شوند. بروز سرطان دهانه رحم در خانم هایی که به طور مرتب و برنامه ریزی شده آزمایش های غربالگری پاپ اسمیر و HPV را انجام می دهند قابل کنترل و درمان است.
راههای انتقال HPV
ویروس HPV شیوع زیادی دارد و از طریق مختلف به ویژه تماس جنسی منتقل می شود. روش انتقال HPV از پوست به پوست بوده و شایعترین راه انتقال آن تماس جنسی است. در موارد نادرتر از راه لباس زیر ، حوله یا تیغ آلوده نیز منتقل می شود.
روش های پیشگیری از HPV
•    اجتناب از مقاربت کنترل نشده و افراد آلوده به زگیل
•    استفاده از واکسن
•    ختنه بودن زوج
•    رابطه جنسی ایمن و استفاده از کاندوم در تماس جنسی 
•    غربالگری منظم؛ به این صورت که همیشه زیر نظر متخصص زنان، ماما و مراکز مراقبت و سلامت زنان باشید و برنامه های غربالگری سرطان دهانه ی رحم،پاپ اسمیر و غربالگری HPV را انجام دهید. 
تشخیص سرطان رحم
آزمایش تشخیص انواع HPV پر خطر قدرت پیشگیری و غربالگری سرطان دهانه رحم را به طور چشمگیری افزایش می دهد و با اطمینان بالا می تواند خانم های در معرض خطر سرطان دهانه رحم را شناسایی کند. آزمایش غربالگری از سن 30 تا 55 سالگی باید انجام شود. پاپیلومای انسانی است که عامل ایجاد این تغییرات سلولی است.
آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم در ازمایشگاه دکتر خلیلیان به روش هیبرید وReal-Time  می‌باشد.آزمایش های جدید هیبرید و Real-Time ( با دستگاه ABI) و شناسایی ویروس پر خطر  hr.HPV از ساده ترین و بهترین روش های آزمایش تشخیص سرطان رحم می باشند.
بررسی 18 ژنوتایپ Low risk  و 19 ژنوتایپ High risk به روش هیبرید و بررسی 18 ژنوتایپ Low risk  و 15 ژنوتایپ High risk  به روش Real-time  انجام میگردد. با هزینه کم میتوان این آزمایش را با دقت و صحت نزدیک 100% انجام داده و از سلامت خود مطمئین شوید.
نکته: مرگ های ناشی از سرطان سرویکس به دو دلیل رخ می دهند:
•    عدم تشخیص به موقع سرطان که منجر به از دست رفتن جان یک سوم بیماران می شود.
•    موارد منفی کاذب (پاپ اسمیر سنتی با 20 تا 40 درصد موارد منفی کاذب همراه است در حالی که در روش هیبرید و Real-Time  دو سوم موارد منفی کاذب که مربوط به خطاهای نمونهگیری و آماده سازی اسلاید است، حذف می شوند.)
آماده لازم برای انجام تست پاپ اسمیر 
برای دستیابی به نتایج دقیق تر آزمایش باید اقدامات زیر را رعایت کنید:
•    دو روز قبل از آزمایش رابطه جنسی نداشته باشید.
•    حداقل دو روز قبل از آزمایش از تامپون،کرم یا داروی واژینال ، مواد ضد بارداری ، اسپری یا ژل های ضدبارداری استفاده نکنید.
•    بهترین زمان آزمایش حداقل پنج روز پس از پایان قاعدگی است.
تست پاپ اسمیر و HPV
با وسایلی به نام اسپکولوم و اسپاتول از سلول های سنگ فرشی دهانه رحم نمونه در عرض یک دقیقه جمع آوری می شود. نمونه برداری خطرناک نیست. خانم هایی که رابطه جنسی را شروع کردند باید از سن 21 سالگی شروع به انجام تست HPV به همراه تست پاپ اسمیر با هدف شناسایی ویروس پاپیلومای انسانی انجام می شود. برای تشخیص HPV در زنان به نمونه پاپ اسمیر (سلول های دهانه رحم) و ضایعه ( در صورت مشاهده ) نیاز داریم.
نتیجه پاپ اسمیر به سه صورت گزارش می شود:
طبیعی :
هیچ سلول غیر طبیعی در دهانه رحم یافت نشده است. و تست HPV منفی است در این صورت آزمایش غربالگری بعدی می تواند 3 تا 5 سال دیگر انجام شود.
نا مشخص: در این شرایط سلول غیر طبیعی وجود دارد اما مشخص نیست ارتباطی با HPV دارد یا خیر. یائسگی، بارداری یا عفونت از دلایل این مسیله است . در چنین شرایطی تست HPV تعیین کننده است و تست باید 6 ماه بعد تکرار شود.
غیر طبیعی: به این معناست که تغییرات سلولی در ناحیه سرویکس یا دهانه رحم مشاهده شده است.
 درمان عفونت HPV: 
عفونت HPVهیچ گونه علامتی ندارد ولی تغییرات سلولی پیش سرطانی در نتیجه ابتلا به عفونت ویروس  HPV باید درمان شود. در صورتی که فرد با تشخیص سریع متوجه این ویروس در بدن شد درمان در عرض دو سال تا 95% موفقیت آمیز است . اما در برخی موارد پس از سال ها این ویروس می تواند منجر به سرطان سرویکس شود.
بیشتر سرطان های سرویکس قابل پیسشگیری هستند.
تشخیص زود هنگام تغییرات سلولی سرویکس با انجام همزمان آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV ژنوتایپ، ضامن سلامتی شما است.