شماره تماس آزمایشگاه

031-36259753
دسته بندی: ایمونولوژی
تاریخ انتشار: 1403/5/29

HPV در مردان

چکیده:

زگیل تناسلی مردان بیماری عفونی و مسری است که ناحیه تناسلی و مقعد در مردان را درگیر می‌کند. علت اصلی زگیل تناسلی مردان ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV می باشد. ممکن است که تا مدت‌ها بعد از ابتلای فرد، هیچ علائم و نشانه‌ای ظاهر نشود.ویروس پاپیلومای انسانی به‌راحتی به شریک جنسی سالم منتقل شود. مهم‌ترین راه انتقال ویروس HPV در مردان رابطه جنسی محافظت نشده می‌باشد.

زگیل تناسلی مردان چیست؟
زگیل تناسلی مردان نوعی بیماری عفونی و ویروسی ناحیه تناسلی است که اگر با علائم همراه باشد، ضایعات پوستی با درد ظاهر می‌شوند. این بیماری مقاربتی که به‌راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و با شریک‌ جنسی متعدد منتقل می‌شود، مجرای ادراری، آلت تناسلی و کیسه بیضه در مردان را درگیر می‌کند.
زگیل تناسلی به‌ شکل توده‌های برجسته نرم با سطح زبر یا صاف شبیه برآمدگی انگشت است، البته در مواردی هم از نظر ظاهری شکل گل‌کلم با سطح زبر و تیره رنگ در فرد پدیدار می‌شود. تقریبا ۷۰ درصد افرادی که شریک جنسی‌شان آلوده باشد، نخستین علائم HPV  بین چند هفته تا چند ماه پس از ابتلا بروز می‌کنند.
از طرفی حدود ۴۰ سویه دیگرHPV  می‌توانند بر اندام تناسلی از جمله فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه، راست روده و مقعد تاثیر بگذارند. اگر HPV دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد ناشی از یک عفونت مقاربتی است و اغلب به شکل زگیل تناسلی ظاهر می‌شود. ویروس پاپیلومای انسانی به ۲ دسته کم‌خطر و پرخطر تقسیم می‌شود:
ویروس پاپیلومای انسانی کم‌خطر: این نوع HPV معمولا بیماری جدی‌ای ایجاد نمی‌کند و به صورت زگیل‌هایی در ناحیه تناسلی، گلو، دهان و مقعد ظاهر می‌شود. برخی از سویه‌های زگیل تناسلی مردان مانند: ۶ HPV  و ۱۱ HPV نوع خفیف زگیل تناسلی خفیف در مردان هستند، که در بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به شکل زائده‌های کوچک ظاهر می‌شوند و نیازی به درمان خاصی ندارند.
ویروس پاپیلومای انسانی پرخطر:  این نوع HPV عامل اصلی پیش سرطان و ضایعات سرطانی است. نوع ۱۶ و ۱۸ این ویروس بسیار پرخطر هستند و باعث بروز سرطان در ناحیه تناسلی می‌شوند. 
علائم زگیل تناسلی مردان
•    ایجاد توده‌های کوچک در ناحیه تناسلی
•    خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
•    تغییر رنگ ناحیه تناسلی به رنگ قهوه‌ای، گوشتی یا صورتی
•    درد حین رابطه جنسی
علت زگیل تناسلی در مردان
•    داشتن روابط جنسی محافظت نشده با شرکای جنسی متعدد
•    رفتارهای پرخطر جنسی به ‌خصوص در جوانان کم سن و سال
•    وجود زخم در پوست ناحیه تناسلی
•    ختنه نبودن
پیشگیری از زگیل تناسلی مردان
واکسن HPV از بیشتر سویه‌های ویروس HPV که عامل زگیل تناسلی و سرطان هستند پیشگیری می‌کند. زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شود؛ بنابراین استفاده از کاندوم ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ویروس HPV در مردان را کاهش می‌دهد. 
واکسن HPV برای مردان
واکسن HPV برای مردان زمانی موثر است که فرد در معرض ویروس قرار نگرفته باشد. به ‌همین دلیل بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل در مردان پیش از سن شروع فعالیت جنسی بین ۹ تا ۲۱ سال است.

منبع:

https://medlineplus.gov/hpv.html

https://www.fda.gov/.../hpv-human-papillomavirus