شماره تماس آزمایشگاه

031-36259753
دسته بندی: هورمون شناسی
تاریخ انتشار: 1403/4/31

آزمایش هورمون T3 چیست؟

چکیده:

تیروئید دو هورمون به نام تری یدوتیرونین (که به T۳ معروف است) و تیروکسین ( که به T۴ معروف است) تولید می‌کند. این هورمون‌ها در کنار هم دمای بدن، متابولیسم و ​​ضربان قلب را تنظیم می‌کنند.

 آزمایش T3 چیست؟
آزمایش T3 (تری‌یودوتیرئونین)، یک آزمایش خون است که به تشخیص بیماری تیروئید با اندازه‌گیری سطح هورمون تیروئید T3، در خون کمک می‌کند.

تری‌یودوتیرئونین یاT3 هورمون تولیدشده توسط غده تیروئید است که دارای سه‌اتم ید است، غده تیروئید از ید غذا برای ساخت هورمون‌های تیروئیدی T4 و T3 استفاده می‌کند. برای اینکه مغز به‌صورت طبیعی در سه‌سالگی اول تکامل یابد، نیاز به هورمون‌های T3 و T4 دارد. همچنین این هورمون‌ها برای کودکان در سنین بالاتر نیز ضروری هستند تا به آن‌ها در رشد و تکامل طبیعی کمک کنند و بالغین نیز برای اینکه بتوانند متابولیسم خود را کنترل کنند و از انرژی استفاده کنند، به این هورمون‌ها احتیاج دارند. بیشتر T3 در بدن به پروتئین‌ها متصل است، اما بخش کوچکی که به‌عنوانT3 آزاد (Fee T3) شناخته می‌شود، بدون اتصال پروتئین گردش می‌کند و می‌تواند به‌طور مستقیم بر سلول‌ها تأثیر بگذارد و فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف را تحریک کند. تعادل بین T3 متصل به پروتئین و آزاد با دقت توسط بدن تنظیم می‌شود تا عملکرد مناسب بدن را تضمین کند.

هدف از انجام آزمایش T3 چیست؟

ارزیابی عملکرد تیروئید اغلب شامل اندازه‌گیری سطح آزاد T3 و T3 کل است که آزمایش‌های مهمی در تشخیص اختلالات تیروئید و ارزیابی شدت آن‌ها است. این آزمایش‌ها همچنین برای تشخیص اختلالات غده هیپوفیز و نظارت بر بیماران مبتلابه بیماری‌های شناخته‌شده تیروئید استفاده می‌شود. آزمایش‌های T3 ممکن است به‌عنوان آزمایش‌های پیگیری انجام شود، زمانی که نتایج غیرطبیعی از آزمایش هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH) به دست می‌آید.

آزمایش T3 چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟

آزمایشT3 کل (T3 Total)، هر دوT3 متصل به پروتئین و آزاد را اندازه‌گیری می‌کند، درحالی‌که آزمایشT3 آزاد (Fee T3) فقط T3 غیر متصل به پروتئین را اندازه‌گیری می‌کند. این اندازه‌گیری‌ها معمولاً در ارتباط با سایر آزمایش‌های عملکرد تیروئید مانند TSH، T4 آزاد وTotal T4 برای ارزیابی جامع عملکرد تیروئید استفاده می‌شود.

چه زمانی آزمایش T3 درخواست می‌شود؟

معمولاً در صورت مشکوک بودن به مشکل تیروئید، آزمایش T3 آزاد یا کل توصیه می‌شود. این آزمایش ممکن است به دلیل نتایج غیرطبیعی آزمایشTSH یا وجود علائم مرتبط با تیروئید بیش از حد فعال (پرکاری تیروئید) مانند تغییرات وزن، خستگی، افزایش اشتها، تپش قلب یا عصبی بودن باشد. بااین‌حال، T3 در تشخیص تیروئید کم‌کار (کم‌کاری تیروئید) کمتر مفید است؛ زیرا معمولاً فقط در مراحل آخر بیماری غیرطبیعی می‌شود.

آمادگی‌های پیش از انجام آزمایش T3 چیست؟

بهتر است برای انجام آزمایش ناشتا باشید. بااین‌حال، اگر پزشک شما دستور داده است که آزمایش‌های خون دیگری نیز هم‌زمان انجام شود، ممکن است لازم باشد ۸ تا ۱۰ ساعت پیش از آزمایش جز آب چیزی نخورید. این آزمایش در دسته آزمایش‌هایی است که می‌توان آن را در ساعت مختلفی از روز انجام داد، ولی برای نتیجه‌گیری بهتر انجام آن در ساعات اولیه روز توصیه می‌شود. همچنین تعدادی از داروها می‌توانند بر نتایج T3 آزاد یا آزمایش T3 کل شما تأثیر بگذارند که شامل قرص‌های ضدبارداری، هورمون‌های زنانه مانند استروژن، متادون، استروئیدها، هورمون‌های مردانه یا آندروژن‌ها و پروپرانولول توصیه می‌شود.

قبل از انجام این آزمایش با پزشک خود در مورد قطع هر دارویی که مصرف می‌کنید مشورت کنید. همچنین، باید داروهایی که مصرف می‌کنید به همراه آخرین زمان مصرف دارو را به اطلاع کارکنان نمونه‌گیر در آزمایشگاه برسانید.

روش نمونه‌گیری:

اغلب، نمونه خون از ورید بازوی شما گرفته می‌شود. کارکنان نمونه‌گیر یک نوار را در اطراف بازوی شما می بندد و یک‌تکه کوچک از پوست را ضدعفونی می کند. بعد، آن‌ها یک سوزن متصل به یک لوله جمع‌آوری را به منطقه ضدعفونی شده وارد می‌کنند و مقدار کمی خون را خارج می‌کنند.

تفسیر آزمایش T3:

T3 آزاد (غیر باند) یا T3 کل شما نشان می‌دهد که آیا T3 شما در محدوده مرجع، زیر طبیعی یا بالاتر از حد معمول است.

تعیین محدوده مرجع به عهده آزمایشگاه است. آزمایشگاه پیشرو از محدوده‌های مرجع زیر استفاده می‌کند:

T3 آزاد (غیر باند): 80-215 نانوگرم در میلی‌لیتر (ng / mL).
سطح این آزمایش در موارد زیر بالا است:

  • پرکاری تیروئید
  • گریوز
  • تیروئیدیت حاد
  • نارسایی اولیه تیروئید
  • سطح این آزمایش در موارد زیر پایین است:
  • گرسنگی شدید
  • کم‌کاری تیروئید
  • آزمایش‌های مکمل این آزمایش:
  • Thyroid Antibodies
  • freeT4 and Total T4
  • TSH (Thyroid-stimulating Hormone)

منبع:

https://www.testing.com/tests/t3-test/