شماره تماس آزمایشگاه

031-36259753
دسته بندی: هورمون شناسی
تاریخ انتشار: 1403/4/31

آزمایش هورمون T4

چکیده:

این آزمایش برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید انجام می‌شود.در آزمایش تیروکسین، میزان هورمون T4 آزاد (Free T4) در خون مورد بررسی قرار می‌گیرد. در شرایطی که پزشک با مشاهده علائم، تشخیص بدهد که دچار پرکاری یا کم‌کاری تیروئید هستید، آزمایش T4 را تجویز می‌کند.

آزمایش تیروکسین چیست؟
تیروکسین یا T4 هورمون اصلی تولید شده توسط غده تیروئید است که دارای چهار اتم ید است. اکثر T4 در گردش به پروتئین‌ها متصل است (باند شده به پروتئین) و بلافاصله برای استفاده توسط بدن در دسترس نیست. آزمایش T4 آزاد (Free T4 ) شکل فعال هورمون تیروئید را اندازه‌گیری می‌کند که به پروتئین متصل نیست و می‌تواند مستقیماً وارد سلول‌ها شود و اثرات آن را اعمال کند. از سوی دیگر، کل آزمایش T4 (Total T4) اندازه‌گیری T4 متصل شده به پروتئین و غیرمتصل در خون است.

هدف از انجام آزمایش T4:
این آزمایش برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید انجام می‌شود. همچنین برای بررسی نتایج آزمایش TSH غیرطبیعی، تشخیص پرکاری یا کم‌کاری تیروئید، نظارت بر سطح T4 در افراد در درمان جایگزینی تیروئید، غربالگری نوزادان برای تیروئید کم‌کار و ارزیابی سایر اختلالات مانند گواتر، گره‌های تیروئید یا مشکلات غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس، انجام آزمایش T4 از سوی پزشک تجویز می‌شود.

آزمایش T4 چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟
آزمایش T4 کل (Total T4)، هر دو T4 متصل به پروتئین و آزاد را اندازه‌گیری می‌کند، درحالی‌که آزمایش T4 آزاد (Fee T4  ) فقط T4 غیرمتصل به پروتئین را اندازه‌گیری می‌کند. این اندازه‌گیری‌ها معمولاً در ارتباط با سایر آزمایش‌های عملکرد تیروئید مانند TSH ، T3 آزاد و Total T3 برای ارزیابی جامع عملکرد تیروئید استفاده می‌شود.
چه زمانی آزمایش T4 درخواست می‌شود؟

ممکن است در صورت وجود علائم نشان‌دهنده اختلال تیروئید مانند خستگی، افزایش وزن، احساس سرما، خشکی پوست، یبوست (نشان‌دهنده کم‌کاری تیروئید) یا کاهش وزن، اضطراب، دشواری در تحمل گرما (نشان‌دهنده پرکاری تیروئید)، آزمایش T4 تجویز شود. این آزمایش اغلب در کنار سایر آزمایش‌ها عملکرد تیروئید انجام می‌شود.

آمادگی‌های پیش از انجام آزمایش چیست؟
بهتر است برای انجام آزمایش ناشتا باشید بااین‌حال، اگر پزشک شما دستور داده است که آزمایش‌های خون دیگری نیز هم‌زمان انجام شود، ممکن است لازم باشد چند ساعت قبل از آزمایش جز آب چیزی نخورید. همچنین تعدادی از داروها می‌توانند بر نتایج T4 آزاد یا آزمایش T4 کل شما تأثیر بگذارند که شامل قرص‌های ضدبارداری، هورمون‌های زنانه مانند استروژن، متادون، استروئیدها، هورمون‌های مردانه یا آندروژن‌ها و پروپرانولول هستند توصیه می‌شود.
قبل از انجام این آزمایش با پزشک خود در مورد قطع هر دارویی که مصرف می‌کنید مشورت کنید. همچنین، باید داروهایی که مصرف می‌کنید به همراه آخرین زمان مصرف دارو را به اطلاع پرسنل نمونه‌گیر در آزمایشگاه برسانید.

روش نمونه‌گیری:
اغلب، نمونه خون از ورید بازوی شما گرفته می‌شود و شما می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را پس از آزمایش از سر بگیرید.

تفسیر این آزمایش چگونه است؟
T4 آزاد (غیر باند) یا T4 کل شما نشان می‌دهد که آیا T4 شما در محدوده مرجع، و یا خارج از آن است.
تعیین محدوده مرجع به عهده آزمایشگاه است. آزمایشگاه پیشرو از محدوده‌های مرجع زیر استفاده می‌کند:
T4 آزاد (غیر باند): 4.9-12.2میکروگرم در دسی‌لیتر (μg / dL).
سطح این آزمایش در موارد زیر پایین است:
•    کاهش TBG
•    ورزش شدید
•    هیپوتیروئیدی
•    کم‌کاری هیپوفیز
سطح این آزمایش در موارد زیر بالا است:
•    بیماری روانی حاد
•    هیپرتیروئیدی
•    مصرف بیش از حد ید
•    چاقی
•    هپاتیت
•    تیروتوکسیتوز ناشی از بیماری گریوز
آزمایش‌های مکمل این آزمایش:
Thyroid Antibodies
freeT3 and Total T3
TSH (Thyroid-stimulating Hormone)
 

 

منبع:https://www.testing.com/tests/t4-test